Sunday, July 4, 2010

MINGGU 1 - PENTAKSIRAN, PENGUJIAN DAN PENILAIAN

PENTAKSIRAN
  • Merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan.

Definisi Pentaksiran
  • Satu proses mndapatkan mklumat dan seterusnya mmbuat penghakiman ttg produk sstu proses pendidikan.

Tujuan Pentaksiran
  • Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran.
  • Menilai aktiviti yang dijalankan semasa p&p.
  • Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang p&p.
  • Mmperbaiki pengajaran-pembelajaran.

Ciri-ciri Pentaksiran Yang Baik
  • Keobjektifan – ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan.
  • Kebolehtadbiran – kelicinan dan kerja2 susulan yg dilaksanakan secara berpusat @ berasaskan sekolah.
  • Kemudahtafsiran – maklumat ttg calon berdasarkan skor, mendiskriminasikan calon, menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian dan pentaksiran.
  • Kekomprehensifan – mengandungi soalan2 yg mewakili semua objektif yang penting.

PENGUJIAN

Definisi Ujian
  • Tuckman (1975) – ujian ialah satu jenis atau kumpulan alat pengukuran yang biasanya digunakan untuk mengetahui tentang seseorang.
  • Gagne (1970) pual mendefinisikan adalah cara yang sistematik untuk mengukur tingkah laku seseorang individu (perkaitan dengan pembelajaran)

KEPENTINGAN PENILAIAN DAN UJIAN
  • Mengetahui keupayaan, kemahiran atau pengetahuan asas yang sedia ada pada murid-murid dalam perkara-perkara yang hendak diajar.
  • Membantu guru mengetahui sejauh manakah murid-murid mereka telah dapat menguasai atau mempelajari akan apa yang telah disampai.
  • Bertujuan untuk membandingkan pencapaian seseorang pelajar dengan teman-teman sekelasnya atau dengan peringkat kelas yang sama di sekolah. Ini penting untuk penilaian perpektif pencapaian atau prestasi seseorang individu.
  • Membandingkan tingkat pencapaian pelajar dalam suatu bidang subjek dengan bidang lain.
  • Untuk menentukan pelajar yang tinggi keupayaan dan juga yang amat lemah dalam pencapaian mereka.
  • Untuk membuat jangkaan akan potensi atau bakat pelajar terhadap pembelajaran.
  • Membolehkan guru-guru menilai bahan-bahan dan teknik serta kaedah pengajaran mereka.

PENILAIAN
  • satu aktiviti atau proses yang brsistematik bagi mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau pembelajran.
  • Terdapat dua proses penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif.
  • Penilaian Formatif
  • Ialah untuk mendapatkan maklum balas berhubung dengan kemajuan proses pengajaran oleh guru dan pembelajaran oleh murid.
  • Maklum balas ini akan memberi petunjuk-petunjuk kejayaan serta kelemahan-kelemahan murid untuk diperbetulkan.
  • Oleh kerana penilaian formatif ini bertujuan untuk membantu dan memperbaiki proses, keputusan penilaian biasanya tidak digunakan untuk pemeringkatan atau perbandingan di antara seseorang murid dengan murid lain.

Penilaian Sumatif
  • Bertujuan untuk mengesan secara menyeluruh taraf pencapaian murid di akhir sesuatu pembelajaran.
  • Matlamat utama penilaian jenis ini ialah untuk memberi markah atau gred kepada seseorang murid supaya dapat membandingkannya dengan markah murid lain dalam kumpulannya.

Cara Melaksanakan Penilaian

  • Terdapat dua cara melaksanakannya :
  1. Informal-Seperti pemerhatian, soal jawab lisan atau kuiz.
  2. Formal-Seperti ujian pensel dan kertas.
  • Dalam ujian pensel dan kertas pelbagai jenis soalan hendaklah digunakan.
  • Semua aspek perkembangan murid yang merangkumi bidang-bidang kognitif, efektif dan psikomotor akan dinilai selaras dengan kehendak komponen-komponen kurikulum.
  • Semua aktiviti penilaian hendaklah direkodkan supaya penganalisaan prestasi murid-murid dapat dibuat dan kerja-kerja susulan dapat dirancangkan.
  • Dua jenis rekod perlu disimpan bagi setiap orang murid, iaitu rekod prestasi dan rekod profail.
  • Rekod prestasi akan menunjukksn pencapaian & rekod profail akan menunjukkan perkembangan pembelajaran serta minat keseluruhan murid-murid dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.