- Menurut Kubiszyn dan Borich (2003)-JSU (Test Specification Table) adalah carta dua hala yang mengaitkan objektif pengajaran dengan kandungan pengajaran. Lajur carta ini menyenaraikan objektif-objektif pengajaran, sementara baris carta ini pula menyenaraikan konsep-konsep utama yang diajar dan ingin diukur.
- JSU merupakan rancangan persediaan soalan yang dikenali sebagai “ Test Blue Print”.
- Merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi iaitu paksi kandungan (menegak) dan paksi aras kemahiran ( melintang)
- Kandungan topik-topik pengajaran
- Aras kemahiran mengikut aras taksonomi pendidikan
- Pemberatan (peratus) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan tempoh masa mengajar dan kepentingan sesuatu pengajaran diajar
- Bilangan item mengikut bentuk atau kandungan aras sesuatu kemahiran.
BENTUK-BENTUK UJIAN
- Objektif
- Esei
- Amali
- Kertas Khusus (dll)
KEPENTINGAN JSU
- Dapat mengelakkan ujian yang dibina secara sembarangan dan dapat dilakukan secara terancang dan rapi.
- Dalam JSU, bilangan soalan bagi sesuatu tajuk diberi berdasarkan pentingnya tajuk atau objektif pelajaran
- Akan menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
- Membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.
- Dapat menstabilkan taraf dan aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
- Membandingan dapat dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain
PENYEDIAN JSU
- JSU mengandungi maklumat tentang:
- Bentuk dan panjangnya ujian
- Aras kesukaran dan juga aras kemahiran yang diuji
- JSU yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan kesahan dan kebolehpercayaan ujian itu.
- Pembahagian soalan untuk tiap-tiap unit kandungan mesti sama dengan penegasan yang diberi dalam pengajaran.
- Kepentingan aras mesti bersesuaian dengan kebolehan murid-murid yang akan diuji.
- Terdapat dua jenis soalan yang boleh digunakan iaitu soalan objektif dan soalan subjektif.
- Penggubal soalan mesti menentukan jumlah soalan untuk ujian itu.
- Masa mestilah cukup supaya 80% daripada murid-murid dapat menjawab soalan.
PENENTUAN ARAS
- Pengetahuan
- Aplikasi
- Kefahaman
- Analisis
- Sintesis
- Penilaian
ARAS PENGETAHUAN
Ciri soalan
ARAS KEFAHAMAN
Ciri Soalan
ARAS APLIKASI
Ciri Soalan
LANGKAH-LANGKAH MEMBINA JSU
1.Langkah Pertama
- Memerlukan calon mengingat semula. Jawapan calon menggunakan bahasa asal
- Contoh Kata Kerja -Labelkan, Senaraikan, Manakah, Apakah
ARAS KEFAHAMAN
Ciri Soalan
- Memerlukan calon memahami fakta dan menghuraikannya, memberi contoh atau ilutrasi dalam bahasanya sendiri
- Contoh Kata Kerja - Terangkan, Jelaskan, Huraikan, Tukarkan
ARAS APLIKASI
Ciri Soalan
- Memerlukan calon menyelesaikan masalah.Masalah diselesaikan dengan cara tersendiri menggunakan gabungan teori, pengalaman dan pelbagai kaedah penyelesaian masalah yang mempunyai unsure persamaan.
- Contoh Kata Kerja - Selesaikan, Binakan, Carikan, Tunjukkan, Kirakan, Demonstrasikan
LANGKAH-LANGKAH MEMBINA JSU
1.Langkah Pertama
- Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji.
- Tentukan soalan yang hendak dibina
- Objektif
- Jumlah soalan bagi setiap topik.
- Tentukan model aras kesusahan / kesukaran item – lazimnya JSU menggunakan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
- Pastikan jenis ujian yang akan diuji, antaranya ujian objektif, esei, struktur (dll).
- Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen.
- Menentukan aras kesukaran soalan
- Penetapan markah
- Menyatakan mata pelajaran- kelas/ susunan nombor soalan mengikut tajuk
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.